31 augustus, een historische dag voor de Franse Marine?
Het is een bekend Frans militair zeemans-lied, bijna de onofficiële hymne van de Franse Marine... en zoals veel van die volkse liedjes weten we niet precies wie aan de basis ligt van dit lied en bestaan er verschillende versies van... Het lied wordt trouwens gezongen op een melodie die al veel ouder is.
Een ding staat wel vast... het refrein dat ideaal is voor een wilde nacht in een klein café aan de haven...
Buvons un verre buvons-en deux
À la santé des amoureux
Buvons un coup buvons-en deux
À la santé des amoureux
À la santé du Roi de France
Daarna lopen de versies uiteen...
in de ene versie is het
"et MERDE (luid te roepen) au roi d'Angleterrequi nous a déclaré la guerre... "
in een andere versie is het dan weer
" et MEME (iets minder luid) au roi d'Angleterrequi nous a déclaré la guerre..."
In de eerste wereldoorlog werden de laatste zinnetjes aangepast naar...
'et MERDE pour le Kaiser, qui nous a déclaré la guerre..."
En wat dacht je van de minder gekuiste versie... (dit is de versie voor na middernacht in een klein caféetje met dames en kamers aan de haven)
En voyant débarquer les gars,
Les filles poussèrent des cris de joie, (Bis)
Et se jetèrent sur l'équipage,
Chacune étendue sur le dos,
Se fit baiser par trois matelots !
Tout l'équipage, pendant un mois,
Baisa soixante-douze mille fois !
Et le navire revint en France,
Avec une vérole, mes agneaux !
Qui fut donnée à tout Bordeaux !
Maar waar komt dat fameuze lied nu vandaan...
Wel het was niet 31 augustus maar wel 7 oktober (jaar is 1800) en de plaats was niet Bordeaux aan de monding van de Gironde, maar wel in het verre India aan de monding van de Ganges...
Surcouf, de Bretoense kaper van Napoleon, slaagde er die dag in om met zijn kleine brik (een tweemaster) "La Confiance" de Britse Indiaman (een driemaster) "Kent" te enteren en in te nemen.
Ter vergelijking, de Confiance was een schip voor 150 kapers, 480 ton en 24 kanonnen aan boord.De Kent was een schip voorzien voor 100 soldaten en 26 kanonnen, maar het schip was zijn zuster de 'Queen' ter hulp gekomen, een schip dat was uitgebrand op zee en had de overlevenden van die ramp opgepikt, er waren toen dus 437 mensen aan boord waarvan meer dan 300 burgers. De overbevolking op het Britse schip moet de verdediging van het schip vermoedelijk fel bemoeilijkt hebben en vermoedelijk gaf de kapitein zich ook vroeger over, denkend aan de burgers in zijn ruim.
De strijd op die 7de oktober eindigde met 14 Britse doden en 44 gewonden, terwijl er aan Franse kant 'amper' 5 doden zijn te betreuren. Het verhaal van de slag is beroemd geworden omdat een leerling-schilder aan boord van de Confiance, Louis Garneray, er een schilderij heeft van gemaakt.
De buitgemaakte bemanning en burgers worden terug vrij gegeven tegen een ferm bedrag aan losgeld, 100 miljoen livres, wat zou overeenkomen met 1 miljard euro vandaag...
Grappig detail van de historie is dat het schip 'La Confiance' later in 1805 voor de Spaanse kusten in handen valt van de Britten die het schip gebruiken om te patrouilleren in het kanaal onder de naam HMS Confiance, net op het moment dat dit lied in de kroegen van de Manche bijzonder populair werd. Heel wat van de zangers van deze beroemde coupletten werden dus onder vuur genomen vanuit de Confiance.
Maar laat ons nog een keer uit volle borst meezingen met... het lied van de Confiance en van Surcouf... het lied van de Franse marinetrots...