PATACHOU (1918-2015) - zij die zong over de 'Bricoleur' en over dinges, 'La Chose'

Afbeelding Wikipedia 


Patachou was de artiestennaam van Henriette Ragon, een Franse zangeres en actrice. Samen met haar man begon zij een patisserie in de Parijse wijk Montmartre, met als specialiteit 'pâtes à choux'. Hieraan ontleende zij haar artiestennaam, waarvan de uitspraak gelijk is aan die van het genoemde gebak. Na een aantal baantjes begon ze in 1948 een cabaret-restaurant in Montmartre, waar zij zelf zong, eerst voor haar eigen plezier. Nadat zij in haar restaurant een aantal liedjes gezongen had, die Georges Brassens voor haar geschreven had, besloot deze laatste ze ook zelf uit te gaan voeren, en trad hij in 'Chez Patachou' voor het eerst op. Haar rauwe en originele stem verleidde Maurice Chevalier, die haar aanmoedigde om verder te gaan. 

Chez Patachou - Rue Mont Cenis - Paris Montmartre - afbeelding Montmartre Secret

Ook andere nu legendarische chansonniers maakten hun debuut bij haar, Jacques Brel en Charles Aznavour, en Édith Piaf had haar laatste optreden in Patachou's cabaret. De roem volgde al snel, en ze begon op te treden in andere Parijse theaters, zoals ABC en Bobino, en daarna toerde ze door Frankrijk en de rest van de wereld: in 1953 en het Palladium in Londen, en het Waldorf-Astoria Hotel en Carnegie Hall in New York. De Amerikanen gaven haar de bijnaam "Sunshine girl". Ze verbleef meer dan twintig jaar in de Verenigde Staten waar ze meer dan twintig keer te gast was in de Ed Sullivan Show, een record voor een Franse artiest. Ook trad ze op in het Midden-Oosten, Hongkong en elders. In de vroege jaren 70 van de twintigste eeuw toerde ze door Japan en Zweden. 

De begrafenis van de zangeres en actrice Patachou die op 96-jarige leeftijd stierf in Neuilly-sur-Seine, vond plaats in de kerk Saint-Justin, in Levallois-Perret (Hauts- de-Seine). Ze werd begraven op de Parijse begraafplaats van Père-Lachaise. Echte naam Henriette Ragon, Patachou, dochter van een ambachtsman, eerst typiste, daarna fabrieksarbeidster, had in 1948 de leiding overgenomen van een cabaret-restaurant in Montmartre, samen met haar echtgenoot Jean Billon. 

Chez Patachou had het debuut gezien van vele artiesten zoals Jacques Brel of Georges Brassens met wie ze "Maman,papa" als duet uitvoerde. Hugues Aufray en Michel Sardou traden ook op in dit bolwerk van populaire liedjes dat in de jaren zeventig zijn deuren sloot. Dat ze niet het kneusje van de klas was bewees ze ook met de nummers met ietwat scabreuze tekst. In bijlage :(“La Chose”) dat gecensureerd werd in1959 en “Le bricoleur”. 



Le Bricoleur

Pendant les rares moments de pause 
Où il n' répare pas quelque chose 
Il cherche le coin disponible où 
L'on peut encore planter un clou (boîte à outils) 
Pendant les rares moments de pause 
Où il ne répare pas quelque chose 
Il cherche le coin disponible où 
L'on peut encore planter un clou (boîte à outils) 
Le clou qu'il enfonce à la place 
Du clou d'hier, il le remplace 
Ra demain par un clou meilleur 
Le même qu'avant-hier d'ailleurs 
Mon Dieu, quel bonheur! 
Mon Dieu, quel bonheur 
D'avoir un mari qui bricole 
Mon Dieu, quel bonheur! 
Mon Dieu, quel bonheur 
D'avoir un mari bricoleur (Boîte à outils) 

Au cours d'une de mes grossesses 
Devant lui je pestais sans cesse 
Contre l'incroyable cherté 
D'une layette de bébé (boîte à outils) 
 Mais lorsque l'enfant vint au monde 
Je vis avec une joie profonde 
Que mon mari s'était débrouillé 
Pour me le faire tout habillé 
Mon Dieu, quel bonheur! 
Mon Dieu, quel bonheur 
D'avoir un mari qui bricole 
Mon Dieu, quel bonheur! 
Mon Dieu, quel bonheur 
D'avoir un mari bricoleur (Boîte à outils) 

A l'heure actuelle, il fabrique 
Un nouveau système électrique 
Qui va permettre à l'homme, enfin 
De faire de l'eau avec du vin (boîte à outils) 
 De faire de l'eau avec du vin (boîte à outils) 
Mais dans ses calculs il se trompe 
Et quand on veut boire à la pompe 
Il nous arrive d'ingurgiter 
Un grand verre d'électricité 
Mon Dieu, quel bonheur! 
Mon Dieu, quel bonheur 
D'avoir un mari qui bricole 
Mon Dieu, quel bonheur! 
Mon Dieu, quel bonheur 
D'avoir un mari bricoleur (Boîte à outils) 

Comme il redoute que des canailles 
Convoitent ses rabots, ses tenailles 
En se couchant, il les installe 
Au milieu du lit conjugal. (boîte à outils) 
 Et souvent, la nuit, je m'éveille 
En rêvant aux monts et merveilles 
Qu'annonce un frôlement coquin 
Mais ce n'est qu'un vilebrequin! 
Mon Dieu, quel malheur 
Mon Dieu, quel malheur 
D'avoir un mari qui bricole! 
Mon Dieu, quel malheur 
Mon Dieu, quel malheur 
D'avoir un mari bricoleur! 



La chose "les ratés de la bagatelle" » 

Y a ceux qui font la chose 
En regardant l’plafond 
Ou en comptant les mouches 
Qui sont su’l’guéridon 

Y a ceux qui font la chose 
En pensant à l’argent 
Et ceux qui n’pensent à rien 
Parce que c’est fatiguant 

Y a ceux qui font la chose 
En s’demandant pourquoi 
Et ceux qui font la chose 
Comme s’ils étaient en bois 

Ceux qui pendant la chose 
Se mettent à bégayer 
Et qui s’étonnent après 
D’avoir des quintuplés 

Y a ceux qui font la chose 
En chantant une chanson 
En battant la mesure 
En tapant du talon 

Y a ceux qui font la chose 
Toujours un peu distants 
Parce que c’est l’seul moyen 
Pour avoir des enfants 

Ceux qui pendant la chose 
Poussent des cris violents 
Pour que les voisins croient  
Qu’ils passent en bon moment 

Y a ceux qui font la chose 
Sans passion ni désir 
Parce que c’est le seul truc 
Qui fasse vraiment maigrir 

Y a ceux qui font la chose 
Pour battre des records 
Tous ceux dont les appas 
Ne sont qu’un livre d’or 


Y a ceux qui font la chose 
Avec des accessoires 
Qu’ont besoin d’une trompette 
Ou bien d’une balançoire 

Ceux qui lorsque la chose 
Est déjà terminée 
Se demandent si la chose 
Va bientôt commencer 

Y a ceux qui font la chose 
pas pour les sensations 
Une seule fois dans l’année 
Pour les allocations 

Ils ont l’œil triste le cou tendu 
Les ratés de la bagatelle 
Ils font la chose en pardessus 
Les ratés du fruit défendu 

Car tous ceux à qui 
La chose ne fait rien 
N’aiment pas ceux à qui 
La chose fait du bien


Populaire posts