Het André Citroën park
Op een boogscheut van de Eiffeltoren kom je voorbij het André Citroën park.
Een beetje voorgeschiedenis:
De geschiedenis van het automerk Citroën begon in 1905, toen ingenieur André Citroën (1878–1935) in Parijs een tandwielfabriek oprichtte. André was de zoon van de Nederlandse Levie Citroen (1842-1884), een joodse diamanthandelaar uit Amsterdam, die in 1873 naar Parijs verhuisd was. Roelof (1782-1814), de vader van Levie, moest in 1811 – toen op initiatief van Napoleon Bonaparte in Nederland de Burgerlijke Stand ingevoerd werd (ook rechts rijden is door Napoleon bedacht) – een achternaam verzinnen. Het leek hem wel wat om voor de naam Limoenman te kiezen, omdat hij actief was in de groente- en fruithandel in Amsterdam. De schoonvader van een van zijn zoons (Barend) vond deze achternaam maar niets en adviseerde Roelof om te kiezen voor Citroen. En zo geschiedde.
André Citroen besloot in de jaren 1890 om een ingenieursopleiding te gaan volgen, daartoe geïnspireerd door een lezing van Jules Verne en door de bouw van de Eiffeltoren. Zijn vader Levie was inmiddels overleden. Hij pleegde in 1884 zelfmoord door uit een raam te springen na een mislukte financiële investering. Rond deze tijd ging André Citroen, op advies van een van zijn leraren, zijn naam met een trema schrijven, dus Citroën, omdat Citroen voor Fransen moeilijk uit te spreken was.
André Citroën trouwt met Giorgina Bingen, de dochter van een Italiaanse bankier.
In 1900 vroeg André patent aan op speciale tandwielen, die hij double chevrons (dubbele pijlen) noemde, en die het logo zouden worden van het latere automerk Citroën.Na de Eerste Wereldoorlog richtte André een eigen automerk op, die hij Automobiles André Citroën SA, kortweg Citroën, noemde. In 1919 rolde er een Citroën van de lopende band. Citroën introduceerde hiermee, zoals Ford in de Verenigde Staten had gedaan, de lopende band in de Europese auto-industrie. In de jaren 1920 liepen de zaken erg goed. Zo kochten het Poolse en Franse leger grote aantallen Citroëns op.Het was ook de tijd van de grote lichtreclames op de Eiffeltoren voor zijn merk. Maar vanaf 1934 ging het mis. De mondiale economische crisis van de jaren 30 en de levensstijl van Citroën (hij gokte veel) brachten het bedrijf op de rand van een faillissement. De grootste schuldeiser, Michelin, kocht Citroën hierna op.
Een jaar later, op 3 juli 1935, overleed de straatarme André Citroën aan maagkanker. Hij ging de geschiedenis in als pionier in de auto-industrie en als een innovatief vernieuwer. Zo stond hij in Frankrijk aan de basis van fenomenen als autoverzekeringen, de opkomst van de autodealer, geruisloze versnellingsbakken, openbaar vervoer met de bus, autolease, het gebruik van bewegwijzering in het Franse verkeer, kindercrèches en het fenomeen zwangerschapsverlof.
Hij ligt begraven op de Cimétière de Montparnasse.
Detail:Citroëns rouwauto was een Renault.
Het park André Citroën:
Dit stedelijke openbare park en zijn modernistische landschapsontwerp beslaan een terrein van ongeveer 24 hectare langs de Seine waar ooit een Citroën-fabriek stond. Het wordt omgeven door de moderne en zelfs ultramoderne gebouwen van een Parijse zakenwijk. In een duidelijke afwijking van de klassieke Franse Jardin des Tuileries of Jardin du Luxembourg, heeft het park een originele lay-out die immense grasvelden combineert met meer intieme tuinen, speeltuinen en kassen. Het biedt volop mogelijkheden voor wandelingen en ontspanning. Een andere attractie van het Parc André Citroën die het erg populair maakt bij Parijzenaars, is de vastgebonden ballon. Een van de grootste in zijn soort ter wereld, deze magnifieke heteluchtballon brengt je 150 meter de lucht in, zodat je kunt genieten van het adembenemende panorama van Parijs aan je voeten. Je ziet majestueuze perspectieven, het lint van de Seine dat wordt doorkruist door verschillende bruggen en fantastische uitzichten op de Eiffeltoren, de Notre Dame en de Sacré Cœur. Het is een magische ervaring.
Als u plezier wilt hebben met de kinderen, wilt joggen, een typisch Parijse picknick wilt houden of wilt zweven in de Parijse lucht,een adres: 2 Rue Cauchy 75015 Paris .
afb.:cdn-img-01.gocar.be
afb.:wikimedia