Het eerste plaatje van Patricia Kaas:"Jalouse"

Patricia Kaas, , een onnavolgbare stem die resoneert door de tijd. Geboren op 5 december 1966 in Forbach , Elzas , klom ze naar de top van de internationale muziekscene met haar boeiende stem en unieke charisma. Al op zeer jonge leeftijd ontdekte men in het kleine meisje de ziel van een artieste. Haar ouders moedigden haar aan om op het podium op te treden en de liedjes van Sylvie Vartan of Claude François te zingen. Op 13-jarige leeftijd werd ze ingehuurd om elke zaterdagavond te zingen in het cabaret van Saarbrücken , de Rumpelkammer Club . Ze zong daar een aantal jaren totdat ze op 17-jarige leeftijd werd opgemerkt door producer François Bernheim , dicht bij de familie Depardieu . De acteur is enthousiast en besluit haar eerste plaat te financieren. Kaas: “In 1985 wilde Gérard mijn eerste 45toeren, Jalouse, financieren. Ik was 19 jaar oud. Wat mensen niet weten is dat ik een contract heb getekend bij Gérard Depardieu. Toen ik Mademoiselle chante le blues zong, wat een hit was, betaalde ik het met rente terug. Ik ontmoette hem onlangs, hij riep me zo toe: 'Ah, Mademoiselle zingt de blues!” Voor de tekst zorgde Elisabeth Depardieu(vrouw van Gérard en moeder van Julie en Guillaume) François Bernheim: De dag dat ik Patricia Kaas ontdekte op het Oktoberfest in Frankfurt: Op een winteravond in 1983 moedigde mijn vriend, zanger Joël Cartigny, mij opgewonden aan om de video te bekijken van een jonge zangeres die optreedt in een club in Duitsland. Een goudklompje.Deze beginner zingt met schorre en krachtige stem “I'm Just a Gigolo” en enkele Cloclo-hits. Ik ben gefascineerd. Op de achterkant van de cassette staat een telefoonnummer. Ik bel en zoek de moeder, die geen woord Frans spreekt. Ze wonen in Stiring-Wendel, op de grens met Duitsland. De moeder is Duits, de vader van Patricia Kaas is Frans. Een “gueule noire”. Ze leiden een moeilijk leven, opgefleurd door de artistieke bekwaamheid van hun dochter. Uiteindelijk begreep ik dat ze de volgende dag zong op het Oktoberfest in Frankfurt. Ik neem mijn auto. Ik kom aan onder een stortvloed van regen. Ik ga een modderige feesttent binnen, waar honderden dronken mannen aan enorme tafels zitten. De “mutti” (moeder) en een zekere Bernard Schwartz, architect en vriend van de familie, heten mij welkom en wijzen op een rechthoek van 1,50 bij 2 meter, die een podium zou moeten zijn! Ik zeg tegen mezelf: gaat ze daar zingen, in deze sfeer van feesten en opgewonden mannetjes?! Plots barst een heel mager jong meisje los in dit rumoer. Na haar optreden haast ik me naar haar toe: "We moeten naar Parijs gaan!" Samen met mijn vriendin Elisabeth Depardieu besloten we haar eerste titel te produceren. Patricia vestigt zich in de hoofdstad. In 1989 maakte Kaas een traumatische persoonlijke ervaring mee, toen haar moeder ziek werd door kanker en stierf. De teddybeer die Kaas heeft gestuurd om het herstel van haar moeder te ondersteunen, vergezelt haar overal als mascotte.
afb.:suis-nous.com

Populaire posts