Epoisses... een loopse kaas gewassen in de wijn...

Mijn favoriete Franse kaas? Dat is de Epoisses... stevig van smaak, mooi van kleur, lekker lopend en een geur waar heel je frigo van kleurt en geurt. Ik heb trouwens thuis een hermetisch afsluitbare doos gekregen van mijn familieleden waarin ik mijn kaasjes mag (moet) bewaren...

Het dorpje Epoisses ligt in de Cote d'Or, in de Bourgogne dus en de kaas wordt er al (vermoedelijk sinds de) 16 de eeuw (en zeker sinds de 18de eeuw) gemaakt op basis van de rauwe of gepasteuriseerde melk van de plaatselijke melkkoeien ( Frans Simmentaler, Montbeliarde en Brune).

en als deze kaas gaat rijpen, dan krijgt hij tot drie keer per week een bad in de Marc de Bourgogne. De Marc is het afvalproduct van de wijn: de steeltjes, pelletjes, pitjes, en de rest van het sap... vandaar de kenmerkende kleur van de korst van de kaas die evolueert van geel orangje naar rood voor de Epoisses die lang zijn blijven liggen.

Hoe je de Epoisses het best eet? Heel simpel: een stukje stokbrood en dan laat je de goed rijpe lopende Epoisses er gewoon over druppelen... het smelt nog voor je het in je mond hebt en jij smelt nog voor je het hebt geproefd...

En het dorpje Epoisses heeft trouwens nog meer te bieden, kijk maar eens naar de cour d'Honneur van het kasteel hieronder waar le Grand Condé en Madame de Sevigny zich ooit hebben genesteld. 

Meer info over de Epoisses en ook recepten ... via de site van de Fromagerie Berthaut... 

Epoisses - fromage et pain - bron Wikipedia


Populaire posts