De laatste houten bestrating - Rue Saint Maur 81 Paris11
Aardewegjes werden in de loop van de eeuwen vervangen door verharde straten die de vele paardenhoeven moesten kunnen dragen.
Parijs doet er lang over om zijn straten te verharden. Tijdens de transformatie onder Haussman spiegelt Parijs zich aan de stad van het moment Londen. Daar is een bedrijfje actief dat houten blokken gebruikt om straten te verharden. The Wood Pavement Company wordt naar Parijs gelokt onder de naam Societé de Paysages en Bois. Vanaf 1881 verschijnen de eerste houten straten in Parijs: rue de la Croix des Petits Champs en rue Richelieu zijn de proefprojecten. Na goedkeuring volgen ook delen van de Champs Elysees, avenue Marigny, place de l Opera, enz.. en nog veel meer.
De dennenhouten blokken zijn standaard 22cm lang, 12 cm hoog en 8 breed. De voegen worden dichtgegoten met een bitumen. Een dun laagje mortel ligt aan de bovenkant .
Houten bestrating is snel en makkelijk te plaatsen, goedkoop ... maar het grote voordeel is dat het geluid wordt gedempt. Paardenhoeven en karrewielen gaan geruisloos over het hout. Allemaal voordelen in de beginfase, maar al gauw komen de nadelen bovendrijven.
Nat hout is glad en mensen en paarden glijden makkelijk uit. Bij latere werken, in een poging om de ongevallen te verminderen, wisselt men rijen houten kasseien af met rijen stenen. Maar dan gaat het geluidsdempend effect verloren.
Als water blijft staan, gaan stukken rotten waardoor een vreselijke geur de straat inpalmt. Er wordt zelfs gesproken over infecties aan paardenhoeven.
En soms verdwijnen halve straten tijdens koude winters in de stoof van de arme bevolking.
Vanaf 1905 en de komst van de automobiel verdwijnen de houten blokken van de straat en in 1910 volgt de doodsteek. Het Seinewater overstroomt de stad en de houtblokken drijven rond.
Overal wordt hout vervangen door steen behalve in de Passage Saint Maur, een privé straatje, vandaag een koertje.
(Te bereiken via de poort op 81 Rue Saint Maur)
Afbeelding Paris La Douce |