Citroën Traction Avant - het strafste uit de Citroën stal

afbeelding Wikipedia

18 april 1934 stelt autobouwer Citroën zijn nieuwste model voor. Een revolutionair concept waarbij de kracht van de motor niet langer moet worden overgebracht op de achterwielen maar gewoon rechtstreeks naar de voorwielen, de Traction Avant is geboren. Bij de ontwikkeling van dit nieuE model is de familie Citroën niet over een nacht ijs gegaan. Het model Citroën Traction Avant komt er pas na vele jaren onderzoek en de bouw van een nieuwe hypermoderne favriek aan de quai de Javel.

De eerste modellen zijn 'maar' 7 cv, maar toch haalt dit ding de duizelingwekkende snelheid van 100 km per uur. Vlug wordt overgeschakeld op 11cv en 15cv, van dit laatste wirden de meeste modellen gemaakt. Opvallend is ook het verbruik van deze nieuwe lichte (900kg) automobiel: 9 liter voor 100 km. Het revolutionaire van het concept was vooral de combinatie van de voorwielaandrijving en de zelfdragende carrosserie, waardoor de auto uiterst licht werd. De voorwielaandrijving bestond al sinds 1895 bij Gräf & Stift. DKW had er één in 1931 en Cord in 1929. Wat weinig geweten is, is dat het bij de laatste modellen in de jaren’50 mogelijk was om de befaamde hydropneumatische vering op de achteras te verkrijgen. Later werd die geïntroduceerd op zowel voor- als achteras van zijn opvolger de DS. Het model is een referentie voor de komende 20 jaar. Andere merken proberen gedurende jaren de Traction Avant te evenaren.
Nog iets wat totaal nieuw was, was het ontbreken van treeplanken. Wat voor aardige tafereeltjes zorgde: iedereen moest eerst uitzoeken hoe in te stappen.

Maar de initiatiefnemers worden niet beloond voor hun inspanningen. Andre Citroën is nog de trotse presentator van het nieuwe model maar kort daarna sterft hij en na zijn dood gaat het fout. De familie Citroën gaat failliet, het bedrijf wordt overgenomen door de familie Michelin die de winsten van het nieuwe model kan opstrijken.
afbeelding Wikipedia


Populaire posts