Citroën en de sabotage van de Nazi-camionnetjes - Simple comme bonjour
Toen Pierre Jules Boulanger in 1940 lijdzaam moest toezien hoe de Nazi's zijn fabriek opeisten en de arbeiders lieten werken voor de Duitse oorlogsmachine, besloot hij geen openlijke weerstand te bieden, maar subtiel saboteerde hij het hele wagenpark van het derde rijk.
Citroën had een aantal jaar voor de oorlog zijn Traction Avant uitgebracht. Daarvoor waren de C4's en C6 al gigantisch populair en bovendien zeer betrouwbaar. De Citroën TUB was een bestelwagen op de markt sinds 1939. Citroën was dus een merk met internationale faam en dat was ook de Duitsers ter ore gekomen. Zij wilden dus zoveel mogelijk Citroëns kunnen inzetten om hun oorlog te winnen.
Citroën TUB - afbeelding Wikipedia |
Boulanger begon met al zijn werknemers aan te raden om te werken zodat er geen klachten waren, maar zonder records te breken of extra inspanningen te doen. Genoeg om niet verdacht te worden, maar niet genoeg om super resultaten te halen. Voorzichtig langzaam werken, het is een mooie poging, maar toch niet voldoende om de historische boekjes te halen.
Zijn volgende daad is in feite nog simpeler, maar zo gigantisch veel efficiënter. Het hele Duitse autopark zal zijn hoofd breken over dit probleem: waarom gingen de motoren van de Citroëns die tijdens de oorlog werden geproduceerd sneller kapot dan die voor de oorlog?
Het geheim zat hem in het peilmetertje van de olie, daarop geeft een streepje het minimum en maximum te vullen oliepeil aan. Het streepje van maximum werd weggelaten, het streepje van minimum werd zo het maximum en er werd een nieuw minimumstreepje toegevoegd. Op die manier werkte elk voertuig, maar draaide constant met een tekort aan olie. Daarom reden de perfecte voertuigen de fabriek buiten, het was pas na verloop van tijd dat de problemen begonnen op het ogenblik dat niemand dacht aan een productiefout. En het geniale plan van Boulanger was zeer productief, maar geen Duitser die ooit ontdekte waarom hun Citroën plots met motorproblemen kampte.
afbeelding amklassiek.nl |